Tuesday, 31 January 2012

Antara Cinta dan Persahabatan





‎#Kisah Benar #


Dulu si E kwn baik dgn si U . Si E lebih cantik daripada si U . Rupa tak pernah menghalang dua gadis ini berkawan rapat . Kemane2 dorang mesti berdua , sampai ade yang kate dorang nie kembar walaupun tak seiras . Makan tidur n semuanye dilakukan bersama2 . Pada suatu hari muncul si K yg amat mencemburui keakraban mereka berdua dan cube melakukan macam2 perkara agar si U dgn si E bergaduh , namun tidak berjaya . Malah mereka berjanji takkan berpisah walau ape terjadi . 

Tiba2 pade satu tahun tu , muncul si H iaitu sorang jejaka yg amat handsome dan sekolah bersama si U dan si E . Pertama kali si U melihat si H die terus jatuh hati dan menceritakan perasaannye kepada si E . Si E pun cube rapatkan diri dgn si H untuk membantu si U . Namun si H secara diam2 amat menyukai si E kerana keayuan dan kelembutannye . Juga nilai2 murni yg ade pada diri E . Begitu juga si E tetapi si E membuang jauh2 perasaannye demi si U . Si H cuba mendekati si E tetapi si E buat acuh tak acuh je .

Setelah , ditolak dgn begitu saje . Si H bersetuju dgn si E supaya memberi peluang dan mendekati si U . Si E sangat gembira kerana usahanye berjaya . Akhirnye si H dan si U menjadi pasangan yg paling HOT di sekolah sehingga rakan2nye cemburu . Disebabkan itu , si U juga semakin melupakan kawan baiknye si E . Semuanye hancur kerana cinta .

Pada suatu hari , si E yg rajin hadir ke sekolah tiba2 tidak hadir ke sekolah . Rakan sekelas bertanya kepada si U , namun si U menjawab dgn kasar "DIE BUKAN KAWAN AKU,AKU TAK TAHU PUN PASAL DIA" . Semua rakan sekelasnye terkejut dgn sikap si U yg tidak ambil peduli pasal kawan karibnye . Rakan2 sekelasnye mule menjauhi si U kerana sikapnye yg amat teruk .

Si E tidak hadir ke sekolah kerana ke hospital dan di syaki mengidap penyakit LEUKEMIA tahap 4 . Setelah mengetahui penyakitnye itu , si E mengambil keputusan untuk menulis satu warkah buat sahabatnye si U . Warkah itu akan diserahkan apabila si E sudah pergi buat selama-lamanye .

Setelah si E balik dari hospital , si E hadir ke sekolah seperti biasa . Dan semua rakan2 sekelasnye menanyekan sebab ketidakhadirannye ke sekolah . Namun si E hanya tersenyum dan tidak berkata ape2 . Rakan2nye sangat pelik dgn sikap yg ditonjolkan si E . Lebih2 lagi senyuman yg diberikan sangat manis ibarat seorang bidadari .

Sewaktu rehat , si E ke kantin dan menegur si U 
E :" Hye U , lama dah E ta duduk borak2 , makan2 ,n lepak2 dgn U . E rindulah saat kita rapat dulu . E ta rindu ke ?"
U :" Eh kau sape hah tegur2 aku ? Aku ta kenal kau lah bodoh !" (sambil menolak bahu si E)
E :" U sampai hati buat E macam nie kan . Kite dah lame berkawan , disebabkan lelaki U sanggup buang E kan ?"
U :" Berambuslah kau perempuan , jadi kau nak ungkitlah semuanye yg kononnye kau yg dapatkan H untuk aku , macam tu ke ?"
E :" E ta cakap macam tu pun , E cume cakap E rindukan persahabatan dan keakraban kite , tu ke U"
U :" Cukuplah ! aku tak suke tengok muke kau lagi . Dan kau perlu tahu yg aku ade n tak pernah ade kawan macam kau ! sebab aku tak kenal kau lah sial !" (1 tamparan singgah dipipi E)

Setelah itu , E pengsan sewaktu jalan balik ke kelas dan di kejar ke hospital .
DAN DOKTOR SAHKAN BAHAWA E TELAH MENINGGAL DUNIA .
Si U yg mendengar berita itu terus bergegas ke hospital untuk melihat si E . Namun yg tinggal hanyalah jasad E sahaja . Si U menangis teresak2 sambil memohon maaf atas kelakuannye terhadap E .

Warkah yg E tulis untuk U disampaikan oleh ibu E .

" Assalamualaikum sahabatku yg paling aku cintai dan sayangi U...
Mungkin di saat kau membaca surat ini aku telah pergi dari hidup mu . Sebenarnye aku tidak mampu menulis warkah ini kerana aku sangat sedih dan tidak menyangka bahawa aku akan kehilangan seorang sahabat yg paling aku sayang juga merupakan nafas untuk aku bernyawa . Janganlah kau tangisi aku , biarlah aku tenang di sana . Kerana semua ini bukan salahmu tapi ini adalah kehendak ILAHI . Tiada siapa dapat mengubah takdirnye sahabat . Di dalam warkah ini juga aku ingin memberitahumu sesuatu yg kau tak pernah tahu dan hari nie kau akan tahu .
Sahabatku U.....................
Untuk pengetahuanmu , aku sangat bahagia kerana sudah bertahun2 kau setia menjadi sahabatku dan melayani semua karenah aku . Susah senang kite bersama , dan kau selalu membantu aku . Terima kasih sangat2 . tapi aku tahu ucapan terima kasih tidak cukup untuk membalas jasamu . Sehingga suatu hari tu kau berkata kapada aku yg kau sangat menyukai H dan berharap agar aku dapat membantu mu untuk mendapatkan H .Dengan itu , aku berusaha bersungguh2 untuk membantu kamu . Bermacam2 cara aku lakukan supaya H menerima kamu . Dalam tempoh aku berusaha membantu mu , secara tidak sengaja aku telah jatuh hati kepada H secara tak sengaja . 
Tetapi aku buang jauh2 perasaan tu demi kau sebab aku taknak kehilangan kau disebabkan seorang lelaki dan alasan yg sangat remeh temeh . Sewaktu H meluahkan perasaannye kepada aku , aku sangat bahagia bahawa aku tak bertepuk sebelah tangan , aku terasa ingin membalas luahannye . tapi tiba2 aku tersedar bahawa aku tak boleh mengikutkan perasaan demi persahabatan aku dgn kau . Dan aku juga tak boleh pentingkan diri sendiri .
Akhirnye aku tolak H dan cakap yg aku takde ape2 perasaan dekat dye melainkan aku hanya ingin menolong kau . Dan akhirnye dye bersetuju untuk meberi peluang kat kau .
Masa itu , aku bersyukur2 sangat2 sebab aku tengok kau pun bahagia dan gembira bile dengar yg H nak bercinta dgn kau .
Setelah korang menjadi pasangan yg sangat ideal , aku sangat cemburu melihat kebahagiaan korang . Dan aku selalu berdoa supaya korang akan kekal selamanye .
Tapi aku sedih ! bile lama-kelamaan kau semakin lupakan aku . Kau bukan setakat lupakan aku , kau tak pandang aku langsung . tapi aku ta kesah sebab aku tahu korangkan tengah hangat bercinta .
Aku tanam kesedihan nie dalam2 di lubuk hati aku supaya takde orang tahu , aku nak bagitahu kau yg hidup aku tak lame sebab aku ade penyakit Luekemia . Aku nak kongsi semua nye dengan kau sebab aku tak larat tanggung sorang2 . Tapi kau buang aku , sampai kau cakap aku bukan kawan kau .
Aku redha mungkin ini takdir aku . Aku redha , aku ikhlas . Sebab aku hanya mampu merancang , tapi ALLAH menetapkan segalanye.
Aku tak larat dah nak tulis banyak2 , cuma aku nak kau kesat airmata kau sekarang sebab dah tak berguna kau menangis lagi . Aku dah takde U , aku dah tak boleh temankan kau lagi time kau suka , gembira , menangis , marah n semuanye .
Aku harap kau akan jumpa sahabat yg lebih baik dan sempurna dari aku
AKhir sekali aku nak kau tahu yg KAULAH SAHABAT AKU YG PALING AKU SAYANG , DAN THANKS SEBAB JADI SAHABAT AKU SAMPAI AKHIR HAYAT AKU...
Dan semoga kau bahagia sepanjang hidup kau.

Sekian , Wassalam.

Si U pun sangat menyesal dgn kelakuan nye terhadap E .
Selepas 3 bulan , si U pergi mengikut E . U meninggal dunia kerana terlalu sedih dan tidak dapat memaafkan dirinye .

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...