Tuesday, 31 January 2012

Antara Cinta dan Persahabatan





‎#Kisah Benar #


Dulu si E kwn baik dgn si U . Si E lebih cantik daripada si U . Rupa tak pernah menghalang dua gadis ini berkawan rapat . Kemane2 dorang mesti berdua , sampai ade yang kate dorang nie kembar walaupun tak seiras . Makan tidur n semuanye dilakukan bersama2 . Pada suatu hari muncul si K yg amat mencemburui keakraban mereka berdua dan cube melakukan macam2 perkara agar si U dgn si E bergaduh , namun tidak berjaya . Malah mereka berjanji takkan berpisah walau ape terjadi . 

Tiba2 pade satu tahun tu , muncul si H iaitu sorang jejaka yg amat handsome dan sekolah bersama si U dan si E . Pertama kali si U melihat si H die terus jatuh hati dan menceritakan perasaannye kepada si E . Si E pun cube rapatkan diri dgn si H untuk membantu si U . Namun si H secara diam2 amat menyukai si E kerana keayuan dan kelembutannye . Juga nilai2 murni yg ade pada diri E . Begitu juga si E tetapi si E membuang jauh2 perasaannye demi si U . Si H cuba mendekati si E tetapi si E buat acuh tak acuh je .

Setelah , ditolak dgn begitu saje . Si H bersetuju dgn si E supaya memberi peluang dan mendekati si U . Si E sangat gembira kerana usahanye berjaya . Akhirnye si H dan si U menjadi pasangan yg paling HOT di sekolah sehingga rakan2nye cemburu . Disebabkan itu , si U juga semakin melupakan kawan baiknye si E . Semuanye hancur kerana cinta .

Pada suatu hari , si E yg rajin hadir ke sekolah tiba2 tidak hadir ke sekolah . Rakan sekelas bertanya kepada si U , namun si U menjawab dgn kasar "DIE BUKAN KAWAN AKU,AKU TAK TAHU PUN PASAL DIA" . Semua rakan sekelasnye terkejut dgn sikap si U yg tidak ambil peduli pasal kawan karibnye . Rakan2 sekelasnye mule menjauhi si U kerana sikapnye yg amat teruk .

Si E tidak hadir ke sekolah kerana ke hospital dan di syaki mengidap penyakit LEUKEMIA tahap 4 . Setelah mengetahui penyakitnye itu , si E mengambil keputusan untuk menulis satu warkah buat sahabatnye si U . Warkah itu akan diserahkan apabila si E sudah pergi buat selama-lamanye .

Setelah si E balik dari hospital , si E hadir ke sekolah seperti biasa . Dan semua rakan2 sekelasnye menanyekan sebab ketidakhadirannye ke sekolah . Namun si E hanya tersenyum dan tidak berkata ape2 . Rakan2nye sangat pelik dgn sikap yg ditonjolkan si E . Lebih2 lagi senyuman yg diberikan sangat manis ibarat seorang bidadari .

Sewaktu rehat , si E ke kantin dan menegur si U 
E :" Hye U , lama dah E ta duduk borak2 , makan2 ,n lepak2 dgn U . E rindulah saat kita rapat dulu . E ta rindu ke ?"
U :" Eh kau sape hah tegur2 aku ? Aku ta kenal kau lah bodoh !" (sambil menolak bahu si E)
E :" U sampai hati buat E macam nie kan . Kite dah lame berkawan , disebabkan lelaki U sanggup buang E kan ?"
U :" Berambuslah kau perempuan , jadi kau nak ungkitlah semuanye yg kononnye kau yg dapatkan H untuk aku , macam tu ke ?"
E :" E ta cakap macam tu pun , E cume cakap E rindukan persahabatan dan keakraban kite , tu ke U"
U :" Cukuplah ! aku tak suke tengok muke kau lagi . Dan kau perlu tahu yg aku ade n tak pernah ade kawan macam kau ! sebab aku tak kenal kau lah sial !" (1 tamparan singgah dipipi E)

Setelah itu , E pengsan sewaktu jalan balik ke kelas dan di kejar ke hospital .
DAN DOKTOR SAHKAN BAHAWA E TELAH MENINGGAL DUNIA .
Si U yg mendengar berita itu terus bergegas ke hospital untuk melihat si E . Namun yg tinggal hanyalah jasad E sahaja . Si U menangis teresak2 sambil memohon maaf atas kelakuannye terhadap E .

Warkah yg E tulis untuk U disampaikan oleh ibu E .

" Assalamualaikum sahabatku yg paling aku cintai dan sayangi U...
Mungkin di saat kau membaca surat ini aku telah pergi dari hidup mu . Sebenarnye aku tidak mampu menulis warkah ini kerana aku sangat sedih dan tidak menyangka bahawa aku akan kehilangan seorang sahabat yg paling aku sayang juga merupakan nafas untuk aku bernyawa . Janganlah kau tangisi aku , biarlah aku tenang di sana . Kerana semua ini bukan salahmu tapi ini adalah kehendak ILAHI . Tiada siapa dapat mengubah takdirnye sahabat . Di dalam warkah ini juga aku ingin memberitahumu sesuatu yg kau tak pernah tahu dan hari nie kau akan tahu .
Sahabatku U.....................
Untuk pengetahuanmu , aku sangat bahagia kerana sudah bertahun2 kau setia menjadi sahabatku dan melayani semua karenah aku . Susah senang kite bersama , dan kau selalu membantu aku . Terima kasih sangat2 . tapi aku tahu ucapan terima kasih tidak cukup untuk membalas jasamu . Sehingga suatu hari tu kau berkata kapada aku yg kau sangat menyukai H dan berharap agar aku dapat membantu mu untuk mendapatkan H .Dengan itu , aku berusaha bersungguh2 untuk membantu kamu . Bermacam2 cara aku lakukan supaya H menerima kamu . Dalam tempoh aku berusaha membantu mu , secara tidak sengaja aku telah jatuh hati kepada H secara tak sengaja . 
Tetapi aku buang jauh2 perasaan tu demi kau sebab aku taknak kehilangan kau disebabkan seorang lelaki dan alasan yg sangat remeh temeh . Sewaktu H meluahkan perasaannye kepada aku , aku sangat bahagia bahawa aku tak bertepuk sebelah tangan , aku terasa ingin membalas luahannye . tapi tiba2 aku tersedar bahawa aku tak boleh mengikutkan perasaan demi persahabatan aku dgn kau . Dan aku juga tak boleh pentingkan diri sendiri .
Akhirnye aku tolak H dan cakap yg aku takde ape2 perasaan dekat dye melainkan aku hanya ingin menolong kau . Dan akhirnye dye bersetuju untuk meberi peluang kat kau .
Masa itu , aku bersyukur2 sangat2 sebab aku tengok kau pun bahagia dan gembira bile dengar yg H nak bercinta dgn kau .
Setelah korang menjadi pasangan yg sangat ideal , aku sangat cemburu melihat kebahagiaan korang . Dan aku selalu berdoa supaya korang akan kekal selamanye .
Tapi aku sedih ! bile lama-kelamaan kau semakin lupakan aku . Kau bukan setakat lupakan aku , kau tak pandang aku langsung . tapi aku ta kesah sebab aku tahu korangkan tengah hangat bercinta .
Aku tanam kesedihan nie dalam2 di lubuk hati aku supaya takde orang tahu , aku nak bagitahu kau yg hidup aku tak lame sebab aku ade penyakit Luekemia . Aku nak kongsi semua nye dengan kau sebab aku tak larat tanggung sorang2 . Tapi kau buang aku , sampai kau cakap aku bukan kawan kau .
Aku redha mungkin ini takdir aku . Aku redha , aku ikhlas . Sebab aku hanya mampu merancang , tapi ALLAH menetapkan segalanye.
Aku tak larat dah nak tulis banyak2 , cuma aku nak kau kesat airmata kau sekarang sebab dah tak berguna kau menangis lagi . Aku dah takde U , aku dah tak boleh temankan kau lagi time kau suka , gembira , menangis , marah n semuanye .
Aku harap kau akan jumpa sahabat yg lebih baik dan sempurna dari aku
AKhir sekali aku nak kau tahu yg KAULAH SAHABAT AKU YG PALING AKU SAYANG , DAN THANKS SEBAB JADI SAHABAT AKU SAMPAI AKHIR HAYAT AKU...
Dan semoga kau bahagia sepanjang hidup kau.

Sekian , Wassalam.

Si U pun sangat menyesal dgn kelakuan nye terhadap E .
Selepas 3 bulan , si U pergi mengikut E . U meninggal dunia kerana terlalu sedih dan tidak dapat memaafkan dirinye .

Sunday, 8 January 2012

Sebab ALLAH SWT temukan kita dengan orang yang SALAH....





1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yangg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yang kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA.

Saturday, 7 January 2012

Kisah Benar dari Sebuah Penampar


Kisah Pengajaran Dari Satu Penampar

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri kembali ke tanahair dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh menjawab. Satu hari beliau bertemu seorang imam tua di kampungnya.

Pemuda: Pak imam apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Pak Imam: Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu!
Pemuda: Pak imam yakin? Profesor dan banyak orang pintar yang saya tanya tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Pak Imam: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya, insya'Allah.
Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan

1. Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukan kewujudan Tuhan kepada saya?
2. Apakah yang dinamakan TAKDIR?
3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api,tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Dengan sepontan Pak Imam tersebut menampar pipi si Pemuda itu dengan amat kuat.

Pemuda (sambil menahan sakit) : Kenapa pak imam marah kepada saya?
Pak Imam : Saya tidak marah... Tamparan itu adalah jawapan saya untuk 3 pertanyaan yang awak tanyakan kepada saya.
Pemuda : Saya amat tidak faham... ??
Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan pedih... !!
Pak Imam : Jadi awak percaya bahwa sakit itu ada?
Pemuda : Ya... .!
Pak Imam : Tunjukan pada saya ujudnya sakit itu atau macam mana rupanya?
Pemuda : Tak boleh pak imam... !!!
Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak, kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudanNya.
Pak Imam : Adakah malam tadi awak bermimpi atau telah tahu saya akan menampar awak?
Pemuda : Tidak... .!!
Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak... .!!!
Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!
Pak Imam : Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar awak ini?
Pemuda : Kulit dan daging... !!!
Pak Imam : Terbuat dari apakah pipi awak itu... ?
Pemuda : Kulit dan daging... .!!!
Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sakit dan pedih... .!!!?
Pak Imam : Itulah... ! Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk Syaitan... .walaupun sama unsur asalnya... !! 

Friday, 6 January 2012

Ni antara list hadiah2 yg AI nak dari si dia...hehehe~sweet!


SEJADAH DAN AL-QURAN →Tandanya kekasihnya itu menyayanginya dunia dan akhirat
JAM TANGAN → Tanda mengingati setiap masa dan waktu
CINCIN → Tanda ikatan kasih yang abadi
GELANG → Tanda mesra
RANTAI LEHER → Ikatan cinta yang perlu perhatian
SUBANG → Tanda penghargaan dan penghormatan
KASUT → Sentiasa mengambil berat/prihatin
PAKAIAN/KAIN → Semoga kasih berkekalan dan dekat selalu
PAYUNG → Tanda kasih dan sentiasa ingin melindungi
MINYAK WANGI → Tanda cinta
BINGKAI GAMBAR → Sentiasa merindu dan tak ingin berjauhan
BUKU → Bersifat terbuka dan bertolak ansur
BUNGA → Tanda perkenalan dan tanda sayang
COKLAT → Semanis cintamu
LAGU/CD/KAD UCAPAN → Mengabadikan cinta dan kenangan
HANDPHONE → Akan ku mencari mu walau dimanapun (melainkan kalau handphone itu ditutup)
MASUK MEMINANG → Tandanya dia serius n betul2 ikhlas mencintai kamu...

P/S:apa pun,yang last tu la yang paling bermakna..hehehe :)





semoga bertemu yang soleh..Amin..





Entah kenapa AI suka sangat statement ni..hehehe~sweet !



PERHATIAN UNTUK WANITA !!

kalau ada yang cuba mengorat anda , katakanlah padanya...

"MAAF!! untuk kali ni, HARAP AWAK FAHAM.
... Saya tak nak kita jadi macam orang lain. SAYA nak BERKAT ALLAH.
BIARLAH AWAK FIKIR SAYA SOMBONG, taknak layan awak!
Cuma kalau satu hari nanti, kalau AWAK RASA SAYA LAYAK JADI IBU KEPADA ANAK-ANAK AWAK,
Jumpalah mak ayah saya. Kita bercinta lepas nikah"

----->jual mahallah cikit..daripada murah maruah...huhuhu

_____
████████████
____
███████████████
__
██████████████████
█████████████████████
_
_________▄▄▄▄_ ▄▄▄▄__
_
__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌__
_
__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌__<---tu mak ayah ada kat dalam
_
__█████_▐▓▓▌_▐▓▓▌__
_
__█████_▀▀▀▀_ ▀▀▀▀ __ ✿★
_
__█████_____________ ___(\\|/)
_____________
██ _____________██

Tuesday, 20 December 2011

Jodoh Tanpa Couple





………(¯`v´¯)
………..`•.¸.•´ ~ TIPS MENCARI JODOH TANPA ”COUPLE” ~

………(●̮̮̃•̃)..(●̮̮̃•̃)
……… /\ /\

❤✫•°*””*°•✫❤✫•°*””*°•✫❤✫•”
”*°•✫❤✫•°*””*° •✫❤

(`’•.¸ “Habis nnt macam mana nak cari isteri?”
bab nak mencari bakal isteri ni apa susah~
berserah sahaja kepada Allah~
bila MASA sudah sampai~ dapatlah~

(`’•.¸ “Bukan kita kena USAHA ke?”
memanglah kena usaha
tak akan saya nak duduk rumah tunggu orang msk meminang pulak kan?
tapi COUPLE is WRONG
baik kumpul duit~ persiapkan diri dgn tanggungjawab~
pergilah meminang seseorang yang berkenan di HATI

(`’•.¸ “Nanti kena REJECT macam mana?”
dah nak REJECT..nak buat apa?
fikir positif lah~ maybe ada yg lebih baik buat kita
Allah kan tahu apa yg terBAIK buat hambaNYA
kita kenalah REDHA dengan ketentuanNYA

(`’•.¸ “Kalau dah berkenan dkt hati macam mana?”
lagi senang kalau mcm tu~ dah cukup duit & persiapan~
teruslah masuk meminang @ lagi best kahwin terus~
tak payah nak berCOUPLE bagai~ buat maksiat sahaje apa guna~
korang nak masuk SYURGA ke NERAKA r?
kalau belum cukup lagi tu~
simpan lah dalam hati~ cuba test berpa lama korang leh suka kat bdk tu?
maybe perasaan korang tu just CRUSH only~

(`’•.¸ “Eleh~ budget ko baik sangat r? Ramai jer yang couple. Boleh jer aku tgk.”
Ye~ Saya tak kata saya baik. Korang yang menilai diri saya ini.
Macam mana korang NILAI or pandang..itu terpulang~
yang penting PANDANGAN Allah terhadap saya nanti bagaimana?
sbb nanti akhirat saya yang kena soal~
kenapa saya tak sedarkan kamu semua?
kenapa saya tak halang or nasihat rakan-rakan saya?
sekarang~ I have DONE my job~
nnt itu antara kamu dan Allah ek~

(`’•.¸ “Mak & ayah restu lah.”
Memanglah mak & ayah restu~
tapi Allah restu ke tak ea?
korang FIKIRlah sendiri~
semua diberi AKAL untuk berfikir
saya yakin korang pandai menilai apa yang baik & buruk
ingat lah~ niat tidak memBENARkan cara~

(`’•.¸ perkahwinan tu satu benda yang SUCI
tapi manusia yang mengotori ikatan ini
oleh sebab terlalu mengukut budaya barat
semua benda yang HARAM pun boleh jd HALAL

(`’•.¸ fikirlah wahai RAKAN
kita ni umat akhir zaman
kiamat tu PASTI
kenapa korang tak SEDAR lagi
or korang tahu just buat2 tak tahu saje?
fikir-fikirkan lah~
Mencari cinta sejati mendamba kasih kasih illahi

Saturday, 10 December 2011

pesawat terhempas






Sebuah pesawat yang membawa 5 org penumpang telah mengalami kerosakan enjin dan tinggal masa utk terhempas. Malangnya hanya ada 4 beg payung terjun sahaja di dalam pesawat tersebut.

... Penumpang pertama berkata...

" Aku Datuk Lee Cong Wei. Malaysia amat memerlukan aku dalam kejohanan All England. " lalu dia pun mengambil beg pertama dan terus terjun.

Penumpang kedua pula berkata...

" Aku Mark Zuckerburg. Takde aku, takde Facebook. So biarkan aku hidup. " lalu mengambil beg kedua dan terus terjun.

Penumpang ketiga muncul...

" Aku presiden Amerika Syarikat George W. Bush. Aku ada tanggungjawab untuk menjaga negara dan rakyat. Tambahan pula aku seorang presiden yang terpandai dalam sejarah Amerika. Aku juga bla bla bla... " 10minit berlalu, dia mengambil beg ketiga dan terus terjun tanpa menoleh kebelakang.

Penumpang keempat pula Osama Bin Laden berkata kepada penumpang kelima, seorang budak berumur 10 tahun.

Katanya :

" Aku seorang muslim dan biarkan Allah sahaja yg menentukan nasibku. Kamu ambillah beg payung terjun tersebut dan selamatkanlah diri kamu.

Lalu budak tersebut pun berkata...

" Jangan bimbang pakcik, ada satu lagi beg payung terjun untuk pak cik. Presiden yang kononnya terpandai dalam sejarah Amerika itu telah terambil beg sekolah saya ..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...